o všem dobrém jj:-)

Důstojnost člověka a výsada schopnosti komunikace s Bohem

25. 2. 2009 17:54
Rubrika: Modlitba
 Na našem společném setkání, ve kterém nám půjde o to, abychom se zamysleli nad tím, jak žijeme ten svůj duchovní život, jak se staráme o svou duši, jak se modlíme atd.. Nepůjde nám zde o to, ničit to, co je v nás již vybudováno možná tvrdou, mravenčí a poctivou prací, dobře fungující a nám vyhovující způsob života modlitby, vztahu s Bohem. Cesta každého z nás je tak krásně specifická, že nelze naordinovat, a už vůbec ne nadiktovat nějaké zpúsoby a podmínky pro duchovní život a říci, že jen tyhle jsou zaručené a nezklamou. Tohle všechno, je k tomu, abych si vše svobodně vyslechl, zamyslel se, srovnal svůj postoj a svou zkušenost, a popřípadě něco z toho použil k vylepšení, pokud je co vylepšovat, a ono se něco může najít, a zdokonalil tak svůj vztah a zkušenost s Bohem, a následně pak hlouběji a upřímněji prožíval vše, co se týče mého konkrétního, každodenního, osobního prožívání víry ve všech aspektech života. Začneme trochu anatomicky, jedna latinská věta zní, že všechno své si nosím sebou (omnia mécum porta mé).

To, že jsme jako lidé, složeni z těla a duše, nebo těla a něčeho, co je v nás jaksi netělesné, snad chápe, pociťuje a věří každý z nás. Jak to v  nás funguje, už snad tolik nechápeme, kde v nás ta duše, to lékařsky a řecky řečeno psyché je, jak vypadá, nevíme, ale již od dávných dob, od dob starověkých řeckých filozofů Platona, Aristotela víme, a nejen od nich, i z jiných spisů a kultur, že to prostě tak je, že je v nás něco, co sice není vidět, neumíme to popsat, nebo pořádně vyjádřit, ale je, člověk je tělo i duch či duše, máme a cítíme v sobě jakýsi vnitřní hlas, vnitřní svět, kde se odehrává spousta věcí. Pro nás věřící to samozřejmě vyplývá i z PS, bible, její první knihy Genesis, kde se hned na počátku obrazně píše, že Bůh uhnětl člověka z hlíny a vdechl do jeho nozder dech života, vždyť  samotná slova duch a dech jsou si velmi blízké a podobné, je jasné, že každý člověk dokud dýchá, žije. Máme zaznamenána nějaká svědectví lidí, kteří prožili klinickou smrt, kdy prožívali a cítili, jak se vzdalují od svého těla, přibližují se ke Světlu, někteří se dokonce setkávají s Ježíšem

( kniha Návrat ze zítřka od Elizabeth Sherrilové o americkém vojáku z 2. sv. války Georgie Ritchiem, vyšla v edici Poznání 2006).  

Ale znáte to, my lidé jsme takový nevěřící Tomášové, kteří žádají spíše hmatatelná a viditelná znamení, a Ježíš často vytýkal lidem, že věří, protože viděli. On však říká jasně, spíše jsou blahoslavení ti, kteří neviděli a uvěřili, v tom je náš problém, především v otázce víry v duchovní svět, duchovní realitu, transcendenci .  A nám jde hlavně o víru, lásku, naději, nejen k Bohu, ale i lidem, která je spojena a potřebuje mít základ právě v tom, co je obrazně řečeno nad námi, co nevidíme, v tom prostoru duchovním. Vždyť i samo Písmo říká, že to co vidím, už nemůže být předmětem mé víry a naděje, a říkal to i praotec Abrahám, před třemi tisíci léty.

 Člověk je stvořen Bohem a na Boží obraz, máme oči, uši, ústa, a to proto, abychom dokázali vůbec žít a komunikovat, být schopni tvořit mezi sebou společenství, v rodině, ve škole, v práci, v Církvi, ne jako zvířata, a jiná stvoření, kterým tohle všechno chybí. V tom, je obrovská výsada, a důstojnost člověka, že je schopen navazovat vztah s Bohem, dokáže  milovat, vychovávat, dokáže pozdvihovat svou mysl i srdce k vyšším principům a duchovním hodnotám, že má naději na život po smrti, kterého radost nebude konce, no a my věříme a víme, že tím Nejvyšším principem, tou Alfou i Omegou je náš osobní Trojjedinný Bůh, který se stal člověkem v osobě svého Syna JK narozeného s PM.

Bůh, Ježíš, který má taky ústa i srdce i sluch jako každý z nás, je a chce být s námi stále ve spojení, ve svém Duchu, kterého nám zanechal a samozřejmě taky v Eucharistii. Nemůže přece nechat dílo svých rukou jen tak napospas slepému osudu, od něho jsme vyšli a k Němu se zase jednou vrátíme, jak říká kniha Job, nahý jsem z lůna matky vyšel, nahý se tam vrátím.  Nic si v hodině naší smrti sebou nebudeme odnášet, jen svou duši, své činy, to jak jsme spolupracovali, modlili se, prosili, klepali, hledali, a právě toto všechno je cílem modlitby, být ve spojení a vztahu s Bohem. Je snad modlitba něco jiného než setkání s Bohem !?

Při zjevení v Portugalské  Fatimě  roku 1917 se jeden z pasáčků, malý František, kterým se PM[2] zjevovala, ptal PM jestli se i on dostane do nebe, PM mu odpovídá ano, ale musíš se pomodlit ještě hodně růženců, a náš zakladatel sv. Alfons zdůrazňuje, že kdo se bude modlit, nemusí se obávat o svou spásu. Jde o to i při těchto našich misiích znovu v sobě vyburcovat tu touhu po modlitbě, vzbudit touhu a předsevzetí, že v modlitbě budu pokračovat, anebo jestli jsem to doposud nějak zanedbával, že se budu snažit, nakolik mi to bude možné, a budu schopen, snad pomaličku, ale vytrvale a trpělivě, vždyť Bůh přece stojí za to, nebo ne ?!!



[1] DBS – drazí bratři a sestry !!!

[2] PM – Panna Maria;

Zobrazeno 758×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Monika Voňková